Veelvoorkomende bezwaren tegen ESG-beleggen aanpakken?

Veelvoorkomende bezwaren tegen ESG-beleggen aanpakken?
door Tim McCarthy, 21-09-21

Advisor Perspectives verwelkomt bijdragen van gasten. De hier gepresenteerde standpunten komen niet noodzakelijk overeen met die van Advisor Perspectives.

Is deze nieuwe maatschappelijk bewuste investeringsstrategie alles wat het is?

ESG-fondsen (Environmental, Social en Governance) worden een steeds populairdere vorm van beleggen. ESG-fondsen, die ongeveer 20 jaar geleden zijn opgericht als een sociaal initiatief door de Verenigde Naties, vertonen geen tekenen van vertraging in hun expansie. In feite wordt verwacht dat ze tegen 2025 een industrie van $ 53 biljoen dollar zullen worden, maar zijn ESG-fondsen echt alles wat ze beloven te zijn? Niet iedereen is overtuigd.

Ik zal drie veelvoorkomende bezwaren tegen beleggen in ESG-fondsen delen die ik vaak van klanten zie en hoe adviseurs deze zorgen het beste kunnen aanpakken en geruststellen.

Echte impact

Een van de grootste zorgen die veel beleggers hebben met ESG-fondsen, is of ze een positieve impact hebben of dat ze er op papier gewoon goed uitzien. Omdat performatief activisme de afgelopen jaren een groter onderwerp van discussie is geworden, hebben sommige klanten de zorg dat ESG-fondsen daar slechts een versie van zijn. Als adviseurs is het echter onze taak om precies te omschrijven waar elk ESG-fonds waarin een klant belang bij heeft, ondersteunt met betrekking tot hun vermogensbeheer.

Vertrouwen van klanten is het belangrijkste wat we hebben. Daarom is het van vitaal belang dat vertrouwen te gebruiken om investeringsbeslissingen voor klanten gemakkelijker te maken. Niet alle ESG-fondsen zijn gelijk, en het is de taak van de vermogensadviseur om onderscheid te maken tussen fondsen die trouw zijn aan hun missie en fondsen die minder impact hebben.

Uitvoering

Een andere zorg die klanten met ESG-fondsen kunnen hebben, is dat ze ondermaats presteren in vergelijking met meer traditionele fondsen, zoals beleggingsfondsen en ETF’s. Aangezien ESG-fondsen een nieuwer beleggingsmodel zijn, is er minder geschiedenis om hun prestaties op te volgen, met slechts ongeveer 20 jaar om naar te kijken. Vergeleken met meer traditionele fondsen, zoals de S&P 500, die onlangs zijn 60e verjaardag vierde, hebben ESG-fondsen een grote inhaalslag te maken.

Wat de prestaties betreft, laten we ons echter concentreren op de cijfers. De S&P 500 presteerde vorig jaar slechter dan ESG-fondsen. Hoewel externe factoren zoals de COVID-19-pandemie natuurlijk niet kunnen worden genegeerd, mogen prestatiecijfers niet worden genegeerd. De S&P 500 steeg vorig jaar met 27,1%. Rekening houdend met gemiddelden presteerde de S&P ESG-index in 2020 nog steeds met meer dan 1% beter dan de S&P 500.

Uitgaven

Ten slotte is een van de grootste zorgen die klanten kunnen hebben met ESG-fondsen, dat ze vaak duurder zijn dan traditionele beleggingsstrategieën. Persoonlijk onderzoek, hoewel tijdrovend, is noodzakelijk voor beleggers om tegen redelijke kosten ETF’s en andere fondsen te vinden die hun eigen persoonlijke sociale doelen ondersteunen.

Voor vermogende beleggers die meer vermogen hebben om toe te wijzen, kunnen ESG-fondsen echter veel van dat gedoe wegnemen. Hoewel ze op korte termijn misschien wat duurder zijn dan andere fondsen, voorspellen veel adviseurs dat ESG-fondsen zullen blijven groeien. Vermogensadviseurs moeten de beleggingsstrategie kunnen afstemmen op de individuele mogelijkheden en behoeften van elke klant.

Zoals bij elke nieuwe vorm van beleggen, zijn er natuurlijk zorgen en bezwaren. Voor veel klanten gaat een aanzienlijk deel van hun spaargeld naar beleggingen wanneer ze beginnen te werken met vermogensbeheerders. Dit kan mensen in een kwetsbare positie brengen. Tegelijkertijd zijn de maatschappelijke opvattingen echter verschoven en wordt maatschappelijk verantwoord investeren voor velen een prioriteit. Als adviseurs moeten er inspanningen worden geleverd om klanten gegevens over potentiële fondsen te verstrekken op een manier die ze gemakkelijk kunnen verteren. Het belangrijkste is dat adviseurs hun klanten nooit onder druk moeten zetten om te investeren in iets waar ze zich niet prettig bij voelen.

Tim McCarthy is een algemeen directeur van de afdeling adviesdiensten en is gevestigd in het South Pasadena-kantoor van Whittier Trust. Hij houdt toezicht op de bedrijfsontwikkeling en marketing over het hele bedrijf. Tim heeft 30 jaar ervaring en werkt nauw samen met klanten om praktische oplossingen op maat te maken die aan hun behoeften voldoen. Hij is ook lid van de raad van bestuur van Whittier Trust of California.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.